Thursday, October 7, 2010

~ J A S A K E L A P A S A W I T ~

Sebagai anak muda, apa yg kita tahu pasal pokok kelapa sawit? pada mulanya, saya pun tak tahu sangat kelebihan pokok kelapa sawit ni…kalau lalu kat highway…kiri kanan penuh pokok kelapa sawit ~hijau~ menyegarkan mata memandang…
Kalau anak peneroka mestila da biasa dgn pokok kelapa sawit ni..maklumlah, sumber pendapatan utama keluarga…inila dikatakan jasa kelapa sawit…pokoknya mengeluarkan buah sawit…kemudian dijual..kalau jaga dengan baik…baja cukup…lagi banyak hasilnya..lumayan…
Sekarang ni, setiap hujung minggu saya pulang ke kampung nak tolong abah menyawit…lepas abah cantas buah sawit dari pokoknya..tugas saya mengutip tandan2 buah masuk ke kereta sorong dan longgokkan di beberapa kawasan…peh, bayangkan 1 tandan hampir 2-3 kilo beratnye… kalau da 1 kebun..waaa…penatnye…
Cuba bayangkan, mak ngah saya yang umurnya da 60tahun tapi masih lagi buat kerja2 kebun yang nth brape ekar luasnye...menyawit 5hari seminggu…mmg SUPERWOMAN…saya yang mgutip buah sawit sekali smggu je pn pntnye…aduyai..leh demam…
* hehehe..cmne nk jd petani moden… =)

No comments:

Post a Comment